Zwaar geoxideerde boot Polijsten - Baasbootje.nl

Zwaar geoxideerde boot Polijsten

Zwaar geoxideerde boot polijsten

Om te beginnen hoef je zo’n boot in veel gevallen niet te schilderen! Vaak is de boot nog gewoon terug te brengen naar (bijna) originele staat. De toplaag van de boot is in veel gevallen ietwat poreus geworden en daardoor hecht vuil en kalk zich beter aan het oppervlak.  Zaak is dus om deze weer glad te krijgen! Ik laat het hieronder in stappen zien.

  1. Boot wassen en voorbereiden. Omdat je met een roterende machine en een wollen poetsvacht gaat werken is het zaak om het oppervlak schoon en vetvrij te maken. Hierdoor zorg je ervoor dat de pad ‘niet zo snel volloopt’ en je direct het oppervlak kan polijsten zonder eerst het vuil weg te polijsten. Scheelt je uiteindelijk veel materiaal en tijd! 2de tip die ik geef. Plak de antifouling ruim af. Mocht je met de pad tegen antifouling aankomen zit deze niet meteen vol met de zachtere antifouling.

 

  1. Materiaal klaarleggen. Zorg dat je alles bij de hand hebt. Wel zo makkelijk. Voor zware oxidatie gebruiken we het volgende. Roterende polijstmachine, wollen poetsvacht, een heavy compound polijstmiddel, microvezeldoeken en last but no least. Een botermes en/of verfstokje. Ik leg je later uit waarom dit handig is. Zorg ook altijd voor persoonlijke bescherming. Een mondkapje tegen het polijststof en gehoorbescherming zijn niet overbodig.

 

  1. Beginnen met polijsten. Eerste tip die ik je geef! Zorg dat je in kleine secties werkt van niet breder dan een meter. Zo houdt je het overzicht waar je geweest bent. Zelf houd ik ervan om de secties te markeren met een stukje verftape. Zo weet ik 100% zeker dat ik niks oversla. Voordat je begint met poetsen. Pak het befaamde verfstokje of het botermes. Zet de polijstmachine op gemiddeld toerental en druk het tegen de pad aan. Zo vliegt al het losse materiaal van de pad af en krijg je het tijdens het polijsten niet in je gezicht! Mocht je dit achteraf lezen snap je wat ik bedoel! :D  Breng 6 stipjes polijstmiddel aan op het poetsvacht en verdeel dit zonder de machine aan te zetten over je eerste sectie. Zet vervolgens de machine aan op een laag toerental en verdeel het polijstmiddel evenredig over het gebied. Nu gaan we polijsten! Zet de machine op het aangeven toerental en werk eerst van links naar rechts en weer terug. Om vervolgens van beneden naar boven te werken. Neem de tijd en zorg dat je voldoende druk uitoefent op de machine. De flexibele tussenpad is hiervoor gemaakt! Controleer je werk door met een microvezeldoek het overtollige polijstmiddel weg te halen. Sommige zwaar geoxideerde oppervlakken hebben tot wel 3x deze handeling nodig! Geduld is key. Hij komt er vanzelf bij.

 

  1. Je polijstpad onderhouden. Door je pad schoon te houden werk je efficiënter is het resultaat veel beter! Zorg dat je elke keer voordat je weer nieuw polijst middel eerst met je hand door de polijstpad gaat. Zorg dat de haren los van elkaar zijn. Zo doet de pad het beste zijn werk. Heb je 3x polijstmiddel aangebracht? Herhaal dan even de handeling met het botermes of verfstokje. Zo haal je opgedroogd polijst uit de pad en werkt hij weer optimaal voor de volgende sectie. De pad moet te allen tijden zoveel mogelijk ‘losse haren’ hebben om het beste resultaat te geven. Liever iets te weinig polijstmiddel dan te veel!!

 

  1. De boot afwerken. Nadat je de hele boot in secties gedaan hebt is het tijd om de boot af te werken. 9 van de 10 mensen vinden het na deze stap voldoende om al een waxlaag aan te brengen. En dat is in principe helemaal okay. Toch kan het nog mooier en zo blijft de toplaag ook langer mooi. Een heavy compound polijstmiddel zorgt ervoor dat er zogenoemde ‘swirls’ of ‘hologrammen’ in de toplaag komen. 9 van de 10 mensen valt dit niet op. Maar voor de perfectionisten onder ons heb ik nog een tip. Het mooiste is om met een excentrische machine en een medium compound de boot nog eens na te lopen. Heb je alleen een roterende? Gebruik dan een medium polijstvacht en een medium compound. Zo laat je alle hologrammen en swirls verdwijnen en wordt het een daadwerkelijk glad oppervlakte. Hoe dat werkt lees je hier!

 

  1. De boot weer schoonmaken. Heb je alle stappen afgerond. Maak de boot dan weer schoon met een daarvoor bedoelt middel. Zo haal je alle overtollige middelen eraf en maak je de boot klaar voor de eindlaag. De waxlaag! Hoe je die aanbrengt, lees je hier!

 

Ik hoop dat ik je voldoende informatie gegeven heb om zelf jouw boot weer in topstaat terug te brengen. Heb je nog vragen? Of kom je er niet uit wat je met de boot aan moet? Stuur ons een bericht op: info@baasbootje.nl

 

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.